dinsdag 29 maart 2011

Waarom we foute kleding kopen

Waarom we foute kleding kopen

Neem je moeder mee op koopjesjacht, zo blijft de geldbeugel langer dicht.
  Een miskoop vertelt heel wat over jezelf. Zo neemt de kans op een foute aankoop toe als ons zelfbeeld niet meer klopt. Zelfs een goed humeur doet ons vaker naar verkeerde kleding grijpen.

Verkeerd zelfbeeld
Psychologen uit de universiteit van Sussex noemen winkelen een zoektocht naar een betere zelf. Anders gezegd, we kopen kleding waarvan we hopen dat die bij ons past. Vaak zien we pas thuis als we voor de spiegel staan, dat die bepaalde broek ons niet meer staat. Zelfkennis wordt wel zeer belangrijk als we op koopjesjacht vertrekken. Enige bezinning als wie we zijn en wat we willen uitdragen, mag niet ontbreken.

Risico’s
Wie blij is en met een goed humeur rondloopt, is guller en koopt meer. Mensen halen sneller hun centen boven als ze zich gelukkig voelen en bij twijfel worden spullen sneller gekocht.
Shoppen met vriendinnen is al even gevaarlijk. Neem familieleden of moeder mee, enkel zo openen we, volgens psychologen, minder snel onze portemonnaie. Zij hebben ons immers geleerd geen geld te ‘verspillen’.
Oppassen geblazen is het tijdens soldenverkopen of uitverkopen. Vaak worden merkartikelen gekocht onder het motto ‘zonde om te laten liggen’.

Positieve wending
Toch gekocht? Ren niet meteen naar de winkel om te ruilen. Ruilen heft het negatieve gevoel niet helemaal op. Een miskoop kan de ogen doen openen. Ze brengen ons een stukje dichter bij wie we willen zijn en hoe we er vooral niet willen uitzien. Bewaar mislukte aankopen en kijk voor het volgend shopavontuur even in de kleerkast.

01/01/08 00u01
| Meer bookmarks |

Geen opmerkingen:

Een reactie posten