zondag 13 februari 2011

Mode

Mode is wijdverbreid en doorgedrongen in de wereldwijde psyche en cultuur. Voor iedere ontwerper, fabrikant, marketeer of nederige etaleur van een warenhuis is innovatie van levensbelang.

Het modebedrijf houdt veel meer in dan kledingontwerp: in de breedste zin kan het worden omschreven als de industrie die trends genereert en/of exploiteert.

de vroegste mode ontwerpers verkochten geen kleding. ze verkochten patronen voor het maken van kleding.

de associatie met de magie van het merk

Mode is noch pure handel noch pure kunst. op z'n best is mode een dwarsverband tussen beide en bestaat zowel uit ongrijpbare zaken als gevoel, publieke stemming en complexe ideeën, als uit meer tastbare: techniek en vakmanschap en puur competitief zakeninstinct.

Tegenover de uniformiteit van massaproductie staat een onvermijdelijk verlangen naar kleinschalige productie en individualiteit.


Mode is Frans (Latijn; modus) en betekent: manier of wijze.
Inhoud
[verbergen]

* 1 Mode en kleding
* 2 Verklaring voor het verschijnsel mode
* 3 Uitbreiding begrip "mode"
* 4 Zie ook

[bewerken] Mode en kleding

Mode (ook het Engelse woord fashion wordt gebruikt) is de manier waarop kleding, leefstijlen en opvattingen of een bepaald taalgebruik (uitdrukkingen) op een bepaald moment in de tijd leuker worden gevonden. Ook specifieke kleding of een kledingstijl die wordt gedragen kan zo heten. Ook heeft het woord een meer avant-gardistische betekenis. Mode was vroeger dat wat 'voorgeschreven' werd door de modehuizen, maar tegenwoordig meer en meer een afspiegeling van op straat ontstane kledingstijlen die dan door de stijlbureaus en mode bedrijven opgepikt worden.

Vaak is het op het moment zelf niet helemaal duidelijk hoe het modebeeld is. Pas achteraf wordt iets herkend als de mode van bijvoorbeeld de jaren '50 (petticoat, vetkuif).

De modeshows in het prêt a porter seizoen, bepalen het modebeeld van het komende jaar, althans, wat in de winkels gaat hangen. Of het een echte trend wordt, ligt aan de mensen die de kleding kopen en de manier waarop media er over schrijven. Meestal duurt het een tijd voor iets een trend wordt, en in de mode komt, omdat mensen gewoonweg niet zo snel overstappen op een andere wijze van kleden.

Belangrijke modecentra zijn onder.andere. Parijs, Milaan en New York, waar de belangrijkste ontwerpers hun creaties op de catwalk laten zien. De erkende haute couture shows vinden vrijwel alleen in Parijs plaats.
[bewerken] Verklaring voor het verschijnsel mode

Mode heeft vrijwel altijd bestaan. In de prehistorie was het wellicht niet zo belangrijk hoe men erbij liep. De Grieken en Romeinen kenden wel zeker al mode. Zij voegden individuele details en accessoires toe aan hun kleding. In de middeleeuwen had de adel prachtige kleding, terwijl het gewone volk in lompen gehuld was. De stand waartoe men behoorde bepaalde de wijze van kleden. Bijgevolg kon men iemands sociale klasse en positie in de maatschappij aflezen aan de kleding. Deze code verviel na de Franse Revolutie. Door het wegvallen van een dwingende norm ontstond pas echt zo iets als mode in de vorm van een richtsnoer, een na te streven model. Ook het ontstaan van merkkleding is aldus te verklaren. Strenge kledingvoorschriften gelden nu nog in formele omgevingen (leger, politie, sommige bedrijven), zijn strikt bepaald door religies zoals bij de (Genootschap der Vrienden Quakers, Joden en in de Islamcultuur) en worden gerelateerd aan etnische minderheden.
[bewerken] Uitbreiding begrip "mode"

Mode komt niet alleen bij kleding voor. Ook de manier waarop bijvoorbeeld huizen worden gebouwd en ingericht is onderhevig aan mode. In de architectuur wordt dit een stijl genoemd. Er moet vaak in een stijl worden gebouwd die op dat moment bij de opdrachtgever geliefd is, dus mode is. Ook de aankleding van een woning zoals de keuze van gordijnen, vloeren, behangpapier tot aan de badkameraccessoires toe zijn aan modetrends onderhevig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten